Διαβάζοντας εδώ και λίγο καιρό απ’
ευθείας τις ομιλίες του Χρυσοστόμου από τους τόμους της σειράς Έλληνες
Πατέρες της Εκκλησίας (ΕΠΕ) σημείωνα τα λόγια που μιλούσαν ιδιαίτερα στην
καρδιά μου. Μου πέρασε όμως η σκέψη να κάνω και άλλους μετόχους σ’ αυτόν τον
θησαυρό της σοφίας, κι έτσι θα τα παρουσιάζω λίγα κάθε φορά. Εγώ σημείωνα μόνο
το αρχαίο κείμενο, εδώ όμως θα έχω μόνο την ερμηνεία παρουσιάζοντας όσο μπορώ
καλύτερα αυτά που νομίζω ότι εννοεί ο άγιος (τα λόγια είναι από τον 3ο
τόμο της σειράς).
Κι αυτό είναι της πολυμήχανης
σοφίας του Θεού, το και δια μέσου των απίστων συχνά τέτοια πράγματα να
πετυχαίνει προς το συμφέρον μας (δεν θυμάμαι για ποια το λέει).
Ο κατακλυσμός και την γη καθάρισε
από την βρωμιά εκείνων των πονηρών ανθρώπων και αυτούς, επειδή σταμάτησε τις
πονηριές τους, ανέπαυσε (δηλαδή σύμφωνα με τον Χρυσόστομο ο θάνατος είναι
ανάπαυση για έναν κακό άνθρωπο, επειδή η κακία του τον έχει εξουθενώσει. Εξ
άλλου η λέξη πονηρός βγαίνει από την λέξη πόνος, που σημαίνει κόπος).
Από εσάς (λέει ο Θεός) δεν ζητώ
τίποτα άλλο εκτός από την υπακοή και την ευγνωμοσύνη, κι εγώ ότι σας υποσχέθηκα
θα το πραγματοποιήσω.
Και όπως ένας άνθρωπος σώφρων και
επιεικής, αν έχει υπηρέτρια που είναι σκλαβωμένη στο πάθος της ακολασίας, της
βάζει όρια και κανόνες, ούτε να βγαίνει από το σπίτι, ούτε να την βλέπουν οι
επισκέπτες που έρχονται, και πολλές φορές της δένει τα πόδια με αλυσίδα για να
μην μπορεί να φύγει (και να τρέξει στις ακολασίες της), ώστε με όλα αυτά να
μπορέσει ν’ απαλλαγεί από την πολλή ακολασία (ποιος από εμάς έχει τα κότσια να
εφαρμόσει τέτοια μέτρα στον εαυτό του για ν’ απαλλαγεί από ένα πάθος του ;).
Τότε (τα χρόνια της Παλαιάς
Διαθήκης) τους έβαλε την περιτομή ο Θεός για να ξεχωρίζουν από τα ειδωλολατρικά
έθνη, τώρα όμως που με την χάρη του Θεού όλα τα έθνη οδηγήθηκαν στην αλήθεια
του φωτός, ποιο είναι το όφελος της περιτομής ;
Είναι κατόρθωμα της ψυχής το να
προτιμά την αρετή και να φεύγει την κακία. Είναι κατόρθωμα της ψυχής όχι μόνο
το να μην επιθυμεί τα πολλά, αλλά και να δίνει τα απαραίτητα σ’ αυτούς που τα
έχουν ανάγκη. Είναι κατόρθωμα της ψυχής το να μη κολλάει στα παρόντα, αλλά να
τα περιφρονεί και να σκέφτεται κάθε μέρα τα μέλλοντα.
Όπως εκείνους (τους Εβραίους ) το
σημείο της περιτομής τους ξεχώριζε από τ’ άλλα έθνη κι έδειχνε την οικειότητά
τους προς τον Θεό, με τον ίδιο τρόπο και σε μας η περιτομή του βαπτίσματος δείχνει
με μεγαλύτερη ακρίβεια τον χωρισμό των πιστών και των μη πιστών (άρα σύμφωνα με
τον Χρυσόστομο πρέπει να καταργηθεί ο Νηπιοβαπτισμός, επειδή μ’ αυτόν δεν
μπορούν να ξεχωρίσουν οι πιστοί από τους μη πιστούς).
Αφού ξεντυθήκαμε μια και καλή τις
αμαρτίες της σαρκός και ντυθήκαμε τα καθαρά ρούχα, να μένουμε σταθεροί στην
καθαρότητα και γινόμενοι ανώτεροι από τα πάθη της σαρκός ν’ ενωθούμε σταθερά με
την αρετή.
Δεν μ’ ενδιαφέρει μόνο να σας πω
πολλά και να φύγετε, αλλά να ταιριάζουν τα λόγια μου μ’ αυτά που μπορείτε να καταλάβετε,
ώστε να έχετε κάποια ωφέλεια από τα λόγια μου κι έτσι να φύγετε απ’ εδώ (εδώ
μας διδάσκει κι εμάς τους δασκάλους ο Μέγας Δάσκαλος ότι πρέπει η διδασκαλία
μας να ταιριάζει μ’ αυτά που μπορούν να μάθουν οι μαθητές μας).
Γι αυτό κι εγώ (λέει ο Θεός) τόση
έδειξα μακροθυμία για να σας δείξω ότι η δωρεά που σας κάνω είναι πάνω από την
ανθρώπινη φύση (νομίζω η εγκυμοσύνη της Σάρρας), ώστε κι εσείς και όλοι οι
άλλοι, να μάθουν από τα πράγματα ότι είμαι Δεσπότης και της φύσης … έκανε (ο
Αβραάμ) λίγο λίγο πολλή υπομονή κι έτσι ανέβηκε σε ύψη αρετής (πόσο μεγάλη
είναι η φιλανθρωπία του Θεού ! Αν δούμε σε όλη μας την ζωή σε πόσα κάμναμε λίγο
λίγο υπομονή δεν θα το πιστεύουμε ούτε οι ίδιοι μας).
Πρόσεξε πως για 24 χρόνια δοκίμαζε
ο Θεός την αρετή του δικαίου (νομίζω επειδή δεν εκπλήρωνε την υπόσχεση που
έδωσε στον Αβραάμ).
Η ανθρώπινη φύση όταν ζει την ζωή
της με πολλή άνεση, ξεχνάει τον υψηλό προορισμό της και δεν στέκεται σε αυτά
που πρέπει … όταν δεχόμαστε με ευχαρίστηση την προσβολή των πειρασμών,
απαλλασσόμαστε από το βάρος των αμαρτημάτων και απολαμβάνουμε πολλή συγχώρεση.
Και όταν δει (ο Θεός) ότι από την
καλοπέραση δεν κερδίζουμε, σαν άριστος ιατρός, ο οποίος βλέπει ότι από την
πολλή λαιμαργία οδηγούμαστε στην πολυσαρκία, με την εγκράτεια μας επιστρέφει
στην υγεία.
Αν με ευχαριστία δεχόμεθα όλα τα
δυσάρεστα που πέφτουν πάνω μας σβήνουμε αμαρτίες που έχουμε κάνει (δηλαδή «τρώμε
την κόλαση» όπως λένε οι μοναχοί).
Η δική μας περιτομή, εννοώ η χάρις
του βαπτίσματος, είναι ανώδυνη (των Εβραίων η περιτομή ήταν επώδυνη), και
προξενεί σε μας πάμπολλα καλά, και μας γεμίζει από την χάρη του Πνεύματος, και
δεν έχει καθορισμένο καιρό που πρέπει να γίνει (το βάπτισμα), όπως η άλλη
περιτομή (που γινόταν την 8η μέρα), αλλά μπορεί να γίνει και σε
ανήλικους και σε ενήλικους και σε γέροντες, και (στο βάπτισμα) δεν χρειάζεται
να υπομείνεις πόνο, αλλά σου σβήνονται όλες οι αμαρτίες που έκανες μέχρι την
ώρα εκείνη (βλέπετε τι θα κερδίζαμε αν βαπτιζόμασταν 30 χρονών όπως ο Χριστός !
Ενώ τώρα βαπτιζόμαστε βρέφη και μετά φορτωνόμαστε αμαρτίες).
Γι αυτό και ο κοινός όλων μας Δεσπότης
επέτρεψε να ζουν μαζί πονηροί και αγαθοί, ευσεβείς και ασεβείς, ώστε οι πονηροί
να κερδίζουν από τους αγαθούς και αυτοί που ακόμα κατέχονται από την ασέβεια να
χειραγωγούνται προς την ευσέβεια (ας τ’ ακούσουν αυτά οι Θρησκευτικές Οργανώσεις
που επιδιώκουν να απομονώνονται από την κοινωνία).
Κάθε μέρα ενώ εδώ εμείς συμβουλεύουμε,
προτρέπουμε, σας παραθέτουμε αυτή την πνευματική τράπεζα, πολλοί οι οποίοι ακούν
εδώ την διδασκαλία μετά περνούν όλη την μέρα τους στις ιπποδρομίες, και θαρρείς
και δεν άκουσαν τίποτα απ’ αυτά που είπαμε εδώ, σαν να είναι σκλάβοι, μόνο ένα νεύμα
να τους κάνει ο διάβολος και σαν υπνωτισμένοι τρέχουν στα αμαρτωλά εκείνα
θέατρα και με την θέλησή τους αφήνονται να πιαστούν στα δίκτυα του πονηρού
δαίμονα, και ούτε οι συμβουλές οι δικές μου, ούτε αυτά που έπαθαν, ούτε η
ανοησία αυτών που ζουν εκεί, μπορεί να τους διδάξει τίποτα (μη μου πείτε ότι δεν
περιγράφει ο Χρυσόστομος την ζωή πολλών από εμάς).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου