ximikos

Κυριακή 11 Μαΐου 2025

Αλλαγές που υποβάθμισαν την ποιότητα της εκπαίδευσης στο Λύκειο

 




 

 Μιας και φτάσαμε και φέτος στο τέλος της σχολικής χρονιάς μου πέρασε η σκέψη να περιγράψω κάποιες αλλαγές που έγιναν στα Λύκεια, από τότε που ήμουν μαθητής μέχρι σήμερα, και υποβάθμισαν την ποιότητα της παρεχόμενης  εκπαίδευσης.

1η : Κατάργηση των γραπτών εξετάσεων Φεβρουαρίου. Το 1976 που καταργήθηκε το εξατάξιο Γυμνάσιο και δημιουργήθηκε το Λύκειο φοίτησα στην Α΄ Λυκείου. Τότε καταργήθηκε να δίνουν οι μαθητές γραπτές Εξετάσεις στην μισή ύλη σε όλα τα μαθήματα το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου και την υπόλοιπη μισή ύλη το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Αυτή η αλλαγή όμως ναι μεν βόλεψε την τεμπελιά μαθητών και καθηγητών, αλλά έριξε την ποιότητα της εκπαίδευσης στο Λύκειο. Η μισάωρη γραπτή εξέταση σε μικρή ύλη που έβαλαν δεν μπορεί με τίποτα να συγκριθεί με το επίπεδο των γραπτών εξετάσεων Φεβρουαρίου.

2η: Επιβολή του μονοτονικού στην γραπτή ελληνική γλώσσαΗ επιβολή του μονοτονικού συστήματος το 1982 στέρησε από τους μαθητές το ζόρισμα και άρα την καλλιέργεια του μυαλού που πετύχαινε το δύσκολο πολυτονικό, με αποτέλεσμα στο Λύκειο δεν είναι τόσο γυμνασμένο το μυαλό τους. «Η σοφία αποκτιέται με το ζόρισμα» έλεγε ο μεγάλος Σωκράτης. Επί πλέον το μονοτονικό υστερεί σε ακρίβεια στην απόδοση της δύσκολης ορολογίας σε πολλά μαθήματα και έτσι δυσκολεύει την επίδοση των μαθητών. Είναι δυνατόν να αλλάζει η γλώσσα του Λαού με νόμους ; Βεβαίως είναι δυνατόν, σε Φασιστικά Καθεστώτα. Τα Κινεζάκια που πρέπει να μάθουν μέχρι τα έξη τους 4.000 σύμβολα της γλώσσας τους δεν δυσκολεύονται ;

3η: Η εισαγωγή του συνδικαλισμού στο Λύκειο. Από τότε που ήμουν εγώ μαθητής αρχίσαμε να ψηφίζουμε για μαθητικές κοινότητες. Ξέρω τι θα πουν οι ψευτοπροοδευτικοί. Καλλιεργείται το δημοκρατικό πνεύμα, ο αλληλοσεβασμός, οι πρωτοβουλίες, και όσα θέλετε μπλα, μπλα. Ξέρετε, τελευταία επειδή κουράστηκαν να μιλάνε για δημοκρατία, μιλάνε πλέον για βαθιά δημοκρατία, μετά θα μιλάνε για πιο βαθιά δημοκρατία και πάει λέγοντας. Φυσικά κανείς δεν θα πει ότι ο συνδικαλισμός στα σχολεία ασχολείται κυρίως με διοργάνωση εκδρομών (που ούτως ή άλλως θα τους πηγαίναμε) και καταλήψεων. Το μεγάλο όμως χάσιμο χρόνου (και του μυαλού των μαθητών) με όλα αυτά ζημίωσε την ποιότητα εκπαίδευσης στο Λύκειο.

4η: Ο σταδιακός αποχρωματισμός του Λυκείου από την Ορθόδοξη Πίστη και την αγάπη προς την Πατρίδα. Θυμάμαι μαθητής πόσες φορές διάβαζα ηρωικά κείμενα για την Πίστη και την Πατρίδα που διδασκόμασταν στο σχολείο. Αυτά όμως συστηματικά και προγραμματισμένα τα έβγαζαν από τα σχολικά βιβλία οι Κυβερνήσεις μετά την Μεταπολίτευση. Πέστε μου, αν δεν υπήρχε η μεγάλη κατακραυγή για το βιβλίο «Ιστορίας» της κ. Ρεπούση, οι μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού δεν θα διδασκόντουσαν ότι το 1922 στην παραλία της Σμύρνης πέθαιναν οι Έλληνες από τον «συνωστισμό» ; Ναι αλλά, όταν ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός φώναζε φτιάξτε σχολεία και ίδρυσε ο ίδιος του πάνω εκατοντάδες μέσα στην Τουρκοκρατία, σχολεία που θα ήταν κοντά στον Χριστό εννοούσε να φτιάξουν. Όχι άθεα σχολεία όπως εδώ και τόσα χρόνια αυτοί που εμείς ψηφίζουμε φτιάχνουν. Και χωρίς την χαρά του Χριστού, φτάσαμε σήμερα οι περισσότεροι μαθητές να είναι αδιάφοροι για τα μαθήματα.

5η : Η κατάργηση της σχολικής ποδιάς των μαθητριών το 1982. Σωστά λέει ο λαός μας : «Το ράσο δεν κάμνει τον παπά». Ναι αλλά, τον βοηθάει να είναι σωστός παπάς. Νομίζω ότι αυτό ισχύει και για την στολή των μαθητών και μαθητριών. Μα θα μου πείτε, και πως θα βοηθούσε το να φορούν οι μαθητές και οι μαθήτριες καθορισμένη στολή στο σχολείο ; Πως θα βοηθούσε ; Και μόνο που φοράει την στολή ο μαθητής τον κάμνει να φέρεται πιο υπεύθυνα. Δεν θα χρειαζόταν να τους θυμίζουμε ότι είναι μαθητές και πρέπει να προσέχουν την συμπεριφορά τους. Η ίδια η στολή θα τους το θύμιζε, όπως το ράσο θυμίζει στον παπά ότι είναι παπάς. Το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα στα Γυμνάσια και τα Λύκεια είναι ότι οι περισσότεροι μαθητές δεν σέβονται, δεν υπολογίζουν τους καθηγητές τους.

6η : Το αλαλούμ με τις Εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις. Για παράδειγμα, το σύστημα με τις Δέσμες που ξεκίνησε από το 1979 που τελείωσα εγώ το Λύκειο μέχρι το 1998 ήταν καλό σύστημα, παρείχε ποιότητα στην εκπαίδευση του Λυκείου. Τότε όμως άρχισαν να ρέουν πολλά λεφτά από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την Εκπαίδευση κι έτσι εφαρμόστηκε η πολυέξοδη Μεταρρύθμιση Αρσένη που όρισε να δίνουν οι μαθητές της Β΄ και Γ΄ Λυκείου πανελλαδικές εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα και ακόμα αντικατέστησε τα τρίμηνα στο Λύκειο με τετράμηνα. Η τελευταία αλλαγή σήμαινε ότι ενώ οι γονείς με τα τρίμηνα πριν τα Χριστούγεννα, δηλαδή νωρίς, έπαιρναν τον έλεγχο με τις επιδόσεις του παιδιού τους, και θα έπαιρναν και άλλο έλεγχο μέσα στον Μάρτιο, με τα τετράμηνα θα έπαιρναν μόνο έναν μέσα στον Φεβρουάριο. Άρα χαλάρωσε το ζόρισμα των μαθητών και μειώθηκε η ποιότητα της εκπαίδευσης στο Λύκειο. Και ακόμα όρισε αφού οι μαθητές θα είχαν το ζόρι με πανελλαδικές εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα, να προάγονται με μέσο όρο το 10 απ’ όλα τα μαθήματα. Μετά όμως από λίγα χρόνια που καταργήθηκε αυτό και οι μαθητές έδιναν και πάλι πανελλαδικές εξετάσεις μόνο σε 4 μαθήματα της Γ΄ Λυκείου κανείς σοφός νους του Υπουργείου Παιδείας δεν σκέφθηκε ότι έπρεπε να καταργηθεί η προαγωγή με μέσο όρο το 10 απ’ όλα τα μαθήματα, κι έτσι αυτό ισχύει μέχρι και σήμερα με αποτέλεσμα και άλλη μείωση της ποιότητας εκπαίδευσης στο Λύκειο.

«Επιλήψει με ο χρόνος διηγούμενον» για ξένες γλώσσες από το Νηπιαγωγείο με αποτέλεσμα να προκαλείται σύγχυση γλωσσών στο μυαλό των μικρών μαθητών, για αλλοπρόσαλλη διδασκαλία των Μαθηματικών στο Δημοτικό με αποτέλεσμα να φτάνουν στο Λύκειο και να μη μπορούν να κάνουν μια διαίρεση, για δήθεν προστάδιο του Πανεπιστημίου την Γ΄ Λυκείου από το 2017 με τεράστια αύξηση της ύλης στην Χημεία με αποτέλεσμα να ξεκινούν οι μαθητές τα φροντιστήρια από την Β΄ Λυκείου, για … Το ξέρετε ότι τώρα που είναι οι τελευταίες μέρες της σχολικής χρονιάς, πολλοί καλοί μαθητές δεν έρχονται στο σχολείο; Γιατί ; Επειδή δεν έχουν κάνει τις 114 απουσίες που δικαιούνται να κάνουν ! Αυτό παλιότερα το εφάρμοζαν μόνο οι μαθητές της Γ΄ για να διαβάσουν (υποτίθεται), ενώ τώρα το εφαρμόζουν και οι μαθητές της Α΄ Λυκείου.

Καλό μου Υπουργείο Παιδείας, άκου εμένα που έκλεισα φέτος 30 χρόνια συνεχούς διδασκαλίας σε Λύκεια. Πόσοι Σύμβουλοι στην Ελλάδα έχουν 30 χρόνια συνεχούς διδασκαλίας σε Λύκεια ; Νομίζω ελάχιστοι, κι αν υπάρχουν. Όχι αξιολόγηση, άγαλμα πρέπει να κάνεις τους εκπαιδευτικούς που μπορούν και κάμνουν σήμερα καλό μάθημα στα Λύκεια, επειδή είναι ήρωες.           

    

Δεν υπάρχουν σχόλια: