Ο Μέγας Χρυσόστομος στην ομιλία του στον 110ο
ψαλμό σχολιάζοντας την φράση «πισταὶ πᾶσαι αἱ
ἐντολαὶ αὐτού, ἐστηριγμέναι εἰς τὸν αἰῶνα τοῦ αἰῶνος, πεποιημέναι ἐν ἀληθείᾳ καὶ
εὐθύτητι» έκανε σύγκριση των εντολών του Θεού με τις εντολές των ανθρώπων.
Επειδή σήμερα στην Ελλάδα πολλοί νόμοι είναι άδικοι σημείωσα αυτά που είπε.
«πεποιημέναι ἐν ἀληθείᾳ καὶ εὐθύτητι».
Τι σημαίνει «ἐν ἀληθείᾳ καὶ εὐθύτητι» ; Τίποτα στις εντολές του Θεού, λέει, δεν
είναι παράλογο, ούτε στραβό, ούτε ασαφές, ούτε για χάρη κάποιων ή για εκδίκηση
άλλων, αλλά όλες είναι προς το συμφέρον και την ωφέλεια των ανθρώπων. Οι νόμοι
του Θεού δεν είναι όπως οι ανθρώπινοι νόμοι που έχουν πολύ το πρόσκαιρο, πολύ
το ασαφές, πολύ το ανθρώπινο. Επειδή πολλοί νόμοι πολλές φορές ορίστηκαν για να
ικανοποιήσουν ανθρώπινα πάθη.
Επειδή ορίζουν νόμους είτε για να
πολεμήσουν κάποιους είτε για να ικανοποιήσουν τους φίλους τους. Δεν είναι όμως
τέτοιοι οι νόμοι του Θεού, αλλά παραμένουν λαμπρότεροι από τον ήλιο, επειδή
αποσκοπούν στο συμφέρον των νομοθετουμένων, και για να τους οδηγήσουν στην
αρετή και προς την αλήθεια των πραγμάτων, και όχι σε ψεύτικα πράγματα, εννοώ
τον πλούτο και την εξουσία, επειδή αυτά είναι ψεύτικα ενώ τα του Θεού είναι αληθινά.
Δεν αποσκοπούν οι νόμοι του Θεού
στο πως θα γίνουν πλουσιότεροι οι άνθρωποι, ούτε στο πως θα πετύχουν στην
παρούσα ζωή, αλλά στο πως θ’ απολαύσουν τα μέλλοντα αγαθά. Όλοι οι νόμοι του
Θεού αναφέρονται στα αληθινά και σωστά πράγματα και δεν έχουν τίποτα το
διεστραμμένο.
«πισταὶ πᾶσαι αἱ ἐντολαὶ αὐτού». Τι
σημαίνει «πισταὶ» ; Βέβαιες, αμετακίνητες. Επειδή αν τις παραβούν, ακολουθούν
οι τιμωρίες κι αυτές μένουν απαρασάλευτες. Αν τις παραβούν οι άνθρωποι ο Θεός
τιμωρεί τις παραβάσεις. Μη λοιπόν λες ότι τα λόγια αυτά είναι απειλές ή ότι
είναι υπερβολικά. Κανείς δεν ορίζει νόμους μόνο για απειλή αλλά και για
σωφρονισμό. Αν δεν πιστεύεις πολύ από τα μελλοντικά, πάρε απόδειξη από τα
γεγονότα του παρελθόντος.
Ο κατακλυσμός που έγινε την εποχή
του Νώε, η πυρπόληση των Σοδόμων, η καταστροφή του Φαραώ, η πανωλεθρία των
Ιουδαίων (μάλλον εννοεί το 70 μΧ από τον Τίτο), οι αιχμαλωσίες και οι πόλεμοι,
ήταν απειλές ή πραγματικά γεγονότα ; Αν αυτά έγιναν επειδή παραβήκαν τον νόμο
του τύπου (Παλαιά Διαθήκη) πολύ περισσότερο θα γίνουν αυτά που αναφέρονται στον
νόμο της αλήθειας (Καινή Διαθήκη) καθ’ όσον και μεγαλύτερη ήταν η πονηριά αυτών
που τα τόλμησαν μετά από τόση διδασκαλία και διόρθωση.
Με την ευκαιρία αυτή επιτρέψτε μου
να παραθέσω και κάποια λόγια του αγίου Νεκταρίου από το βιβλίο του «Χριστιανική
ηθική» και σκεφθείτε μόνοι σας πόσο κοντά
ή μακριά στα λόγια των αγίων είναι τόσοι νόμοι που ορίστηκαν στην Ελλάδα, όπως
ο νόμος περί ευθύνης Υπουργών, υποχρεωτικός εμβολιασμός για τον Covid, Συμφωνία των Πρεσπών, γάμος ομοφυλόφιλων, ταυτότητες,
προσωπικοί αριθμοί, και τόσοι νόμοι που είναι ευνοϊκοί για τους ισχυρούς και άδικοι
για τους απλούς πολίτες.
Γράφει λοιπόν ο άγιος στην σελίδα
66 του βιβλίου : «Οποιοσδήποτε νόμος για να έχει κύρος πρέπει να
υποστηρίζεται από την αγιότητα, την δικαιοσύνη και την δύναμη του νομοθέτη. Αν
ένας νόμος δεν έχει κύρος, αγιότητα δικαιοσύνη και δύναμη, δεν μπορεί να
πετύχει την εφαρμογή του και σταδιακά χάνει την σημασία του. Το κύρος του νόμου
μπορεί να υποστηριχθεί και μόνο από την δύναμη, χωρίς την αγιότητα και την
δικαιοσύνη, αλλά τότε αυτός ο νόμος είναι άδικος και τυραννικός (ας τ’ ακούσουν
αυτό οι «Δημοκράτες» κ. Μητσοτάκης, κ. Τσίπρας και οι υπόλοιποι).
Εκτός από την αγιότητα, την δικαιοσύνη και την δύναμη
το κύρος κάθε νόμου πρέπει να στηρίζεται και πάνω στην αγάπη, ώστε ο νόμος να μην
προκαλεί μόνο τον σεβασμό και τον θαυμασμό μας, αλλά και την ευγνωμοσύνη και
την εμπιστοσύνη μας. Το κύρος κάθε αρχής και εξουσίας στην ανθρώπινη κοινωνία
προέρχεται από τον Θεό».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου