ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ 44ο ΨΑΛΜΟ (συνέχεια)
Έτσι και ο Πατήρ αυτού (του
Χριστού), γνωρίσθηκε από τους ανθρώπους δια μέσου της κτίσης (μια φορά είχε
πάει στον άγιο Παΐσιο ένας νέος που ήταν άθεος. Ήταν άνοιξη και ήταν υπέροχη
μέρα. Τον έβγαλε στην φύση ο άγιος και του είπε : -Κοίτα, πόσο όμορφα είναι
όλα, λουλούδια, πουλιά, ουρανός, η φύση όλη μια μαγεία. Μόνα τους φτιάχτηκαν ;
Έτσι μαλάκωσε κάπως η απιστία του νέου).
Γι αυτό και ο προφήτης εδώ (στον
ψαλμό) έτσι χρησιμοποιεί τον λόγο, από τα υλικά στα πνευματικά, από τα χαμηλά
στα υψηλά και αντίστροφα, και χρησιμοποιεί την ποικιλία του λόγου για την
σωτηρία των ανθρώπων (αυτή την ποικιλία του λόγου χρησιμοποιεί και ο π. Ευάγγελος
Παπανικολάου, γι αυτό και είναι τόσο ευχάριστες οι ομιλίες του).
Ας τ’ ακούσουν αυτά οι μανιακοί και
παράφρονες οι οποίοι κατηγορούν την πρόνοια του Θεού και λένε γιατί το ένα και
το άλλο έγιναν έτσι ; … και ενώ δεν αποφασίζουν εύκολα να βοηθήσουν και να
δώσουν χρήματα, εξετάζουν με λεπτομέρεια γιατί ο τάδε είναι φτωχός, γιατί
άρρωστος, γιατί πλούσιος, γιατί …
«ράβδος εὐθύτητος ἡ ῥάβδος
τῆς βασιλείας σου». Πονηρέ δούλε και ανόητε, δεν σκύβεις το κεφάλι σου κάτω,
δεν κατακρίνεις τον εαυτό σου, δεν βάζεις χαλινάρι στην γλώσσα σου, δεν
συμμαζεύεις το μυαλό σου, δεν αφήνεις τις άχρηστες πολυπραγμοσύνες και να
στρέψεις την περιέργειά σου στον τρόπο της ζωής σου ; (λέει ο Γέροντας Γεώργιος
Αλευράς, οι περισσότερες πληροφορίες που παίρνουμε από το διαδίκτυο και τα ΜΜΕ
είναι άχρηστες. Προσωπικά να ομολογήσω, έχω δει ένα σωρό άχρηστα βίντεο στο youtube
και άργησα να καταλάβω ότι το μόνο που ήθελαν αυτοί που τα
έφτιαξαν ήταν να πατήσω «κλικ» στο βίντεό τους, προφανώς για να εισπράξουν από
τις διαφημίσεις).
«ἔλαιον ἀγαλλιάσεως παρὰ τοὺς μετόχους σου». Όπως όταν
ακούς ρομφαία, δεν εννοείς ρομφαία, και βέλη και τόξα, δεν εννοείς βέλη και
τόξα, αλλά εννοείς την ενέργεια αυτού που κατόρθωσε τόσα, έτσι κι εδώ μην
εννοείς την χρίση με λάδι, αλλά την χρίση με άγιο Πνεύμα, επειδή το λάδι ήταν
σύμβολο του Πνεύματος.
Και ο Αβραάμ ονομαζόταν χριστός και οι προφήτες, αλλά
δεν χρίστηκαν όλοι με λάδι (αλλά με άγιο Πνεύμα) …στον Χριστό όμως δεν κατέβηκε
μόνο μέρος από το Πνεύμα, αλλά ήλθε ολόκληρο το Πνεύμα … πότε χρίστηκε ο
Χριστός ; Όταν κατέβηκε σ’ αυτόν το Πνεύμα με μορφή περιστεράς (κατά την
βάπτιση).
«σμύρνα καὶ στακτὴ καὶ κασσία ἀπὸ τῶν ἱματίων σου ἀπὸ
βάρεων ἐλεφαντίνων». Όπως όταν άκουγες για τόξο και ρομφαία, δεν τα εννοούσες
αισθητά, έτσι και τώρα ακούγοντας σμύρνα και κασσία, μην τα εννοήσεις με
αισθητή έννοια, αλλά με πνευματική … τίποτα δεν με εμποδίζει να επαναλαμβάνω τα
ίδια (δυστυχώς σήμερα πολλοί μαθητές από την συνήθεια συνεχώς να παίρνουν
πληροφορίες, που σχεδόν όλες είναι άχρηστες για την ζωή τους, όπως τι έκανε ο
ένας και ό άλλος, δεν αντέχουν να τους επαναλαμβάνονται γνώσεις βασικές για την
πρόοδό τους).
Και τα ρούχα (του Χριστού) ήταν γεμάτα από την χάρη,
γι αυτό και θεραπεύτηκε η αιμορροούσα μόλις τ’ άγγιξε … τα υλικά από
ελεφαντόδοντο ήταν πανάκριβα και πολύτιμα γι’ αυτό λέει ο προφήτης Αμώς
«αλίμονο σ’ αυτούς που κοιμούνται επί κλινών ελεφαντίνων».
«παρέστη ἡ βασίλισσα ἐκ δεξιῶν σου ἐν ἱματισμῷ διαχρύσῳ
περιβεβλημένη, πεποικιλμένη». Είδες υπερβολική τιμή ; είδες μέγεθος αξιώματος ;
την περιφρονημένη, αυτήν που συρόταν κάτω σε ποιο ύψος την ανέβασε, ώστε να
στέκεται δίπλα του ; είδες, η αιχμάλωτη, η αποξενωμένη, η πόρνη, η αμαρτωλή, σε
ποιο αξίωμα ανέβηκε; Στάθηκε μαζί με τις λειτουργικές δυνάμεις (τους αγγέλους).
Επειδή ο Υιός είναι ισότιμος με τον Πατέρα κάθεται στα δεξιά του, και αυτή
στέκεται μαζί του. Διότι αν και είναι βασίλισσα, όμως είναι από κτιστή ουσία.
(μήπως απορείτε για ποια τα λέει αυτά ; για την
Εκκλησία τα λέει και αφού Εκκλησία είμαστε όλοι οι ορθόδοξοι χριστιανοί, άρα τα
λέει για την ψυχή του καθενός μας. Η ψυχή μας ήταν η αιχμάλωτη, η
περιφρονημένη, η αμαρτωλή, η … και με το βάπτισμα στην Ορθόδοξη Εκκλησία την
ανέβασε στον ουρανό. Κι εμείς με την αδιαφορία μας την επιστρέφουμε στον βούρκο
της γης. Ο Γέροντας Γεώργιος Αλευράς λέει συχνά ότι γι αυτή την τραγωδία φταίει
ότι μας βαπτίζουν σε ηλικία που δεν έχουμε συναίσθηση τι συντελείται με το
βάπτισμα, γι αυτό πρέπει να σταματήσει ο Νηπιοβαπτισμός και να προσέρχεται στο
βάπτισμα όποιος θέλει από μόνος του).
Πριν το βάπτισμα η Εκκλησία (δηλαδή η ψυχή του καθενός
μας) ήταν γυμνή κι έκαμνε ασχήμιες, βρισκόταν στην διάθεση όλων εκείνων που
βάδιζαν μαζί της στην οδό, από τότε όμως που ντύθηκε αυτό το ένδυμα, ανέβηκε σ’
εκείνο το ύψος, και αξιώθηκε να σταθεί στα δεξιά του.
«πεποικιλμένη». Σωστά ονομάζει το ένδυμα πολυποίκιλο,
επειδή δεν είναι φτιαγμένο από ένα είδος. Επειδή δεν γίνεται να σωθεί κανείς
μόνο με την χάρη, αλλά χρειάζεται και η πίστη και μετά την πίστη και η αρετή
(τα έργα). Εννοείται ότι αυτά που λέει για το ένδυμα δεν αφορούν στην
κυριολεξία τα ρούχα που φοράει. Επειδή το άγιο Πνεύμα δεν ενδιαφέρεται για
χρυσά ενδύματα γυναίκας.
Γι αυτό λέει στην συνέχεια : «ἄκουσον, θύγατερ, καὶ ἴδε
καὶ κλῖνον τὸ οὖς σου καὶ ἐπιλάθου τοῦ λαοῦ σου καὶ τοῦ οἴκου τοῦ πατρός
σου καὶ ἐπιθυμήσει ὁ βασιλεὺς τοῦ κάλλους σου». Άκουσε λοιπόν τα λόγια μου
(λέει ο Χριστός), δες τα θαύματα και τα έργα μου και τήρησε τις προτροπές μου.
Επειδή την πήρε από την ειδωλολατρία, της παραγγέλλει να εξαλείψει την συνήθεια
εκείνη, να την ξεχάσει, να την βγάλει από την σκέψη της, όχι μόνο να φύγει από
τις προηγούμενες αμαρτωλές συνήθειες, αλλά ούτε να τα θυμάται.
(στην όμορφη ταινία για την ζωή της μεγάλης αγίας
Μαρίας της Αιγυπτίας που υπάρχει στο youtube,
σ’ ένα σημείο την ρωτάει ο Γέροντας Ζωσιμάς να του διηγηθεί τους πειρασμούς που
πέρασε και του είπε η αγία : «Φοβάμαι και μόνο να τα θυμηθώ πάτερ». Εμείς συχνά
όχι μόνο δεν φοβόμαστε να θυμηθούμε τους πειρασμούς που περάσαμε, αλλά παίζουμε
και μαζί τους. Η τρέλα μας δεν έχει όρια ! ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου